یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 4 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
محیط زیست جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۳:۱۷:۳۰

خطری که جان دلفین‌ها را تهدید می‌کند
جان دلفین‌های جزیره هنگام در خطر است

باشگاه خبری فراساحل: برگزاری کلاس‌های آموزشی حفاظت از دلفین‌های جزیره هنگام تاثیری بر عملکرد ناخدایان قایق‌ها در این راستا نداشته است. افشین عباس نژاد هنگامی، مدیر دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام تصریح کرد:با وجود برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه قایقداران فعال در آب‌های اطراف جزیره هنگام، ناخداهای قایق‌ها همچنان فاصله مناسب را با دلفین‌ها حفظ نکرده و باعث آسیب به آنها می‌شود. وی گفت: با همکاری مشترک سازمان منطقه آزاد قشم و بنیاد حمایت از حیات وحش پارسیان اواخر آبان ماه، کلاس‌های آموزش حفاظت از دلفین‌های قشم، مرجان‌ها و جنگل‌های حرا برای قایقداران و بومیان جزیره برگزار شد.


عباس نژاد هنگامی با اشاره به اینکه تمام قایق‌داران فعال در اکوتوریسم دریایی جزیره موظف به حضور در این کلاس‌ها بودند، تصریح کرد: اعلام شده بود از آنجا که به شرکت‌کنندگان در این کلاس‌ها گواهینامه اعطا می‌شود هر قایقداری که این گوهینامه را نداشته باشد دیگر مجاز به فعالیت‌های گردشگری در جزیره و اطراف آن نخواهد بود.وی تصریح کرد: بنابراین تمام قایقداران فعال در آب‌های اطراف جزیره هنگام که به فعالیت توریستی اشتغال دارند در این کلاس‌ها حضور یافتند. مدیر دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام خاطر نشان کرد: اما بعد از گذشت یک ماه از برگزاری این کلاس‌ها، اکثر قایقداران به آموزش‌های داده شده در خصوص حفاظت از دلفین‌ها بی‌توجه‌اند.


به گفته وی، برای حفاظت از دلفین‌های جزیره هنگام، تنها آموزش به قایق‌داران کافی نیست بلکه باید همراه با آموزش نظارت مستقیم محیط زیست نیز صورت گیرد. عباس نژاد هنگامی افزود: از سوی دیگر حضور صیادان غیرمجاز در اطراف جزیره هنگام باعث شده تا حضور دلفین‌ها در اطراف جزیره به شدت کاهش یابد. به گفته مدیر دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام ، این صیادان غیرمجاز با تور پرساین اقدام به صید ماهیان ساردین می‌کنند. وی اظهار داشت: این در حالی است که براساس اعلام اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، صیادی در محل حضور دلفین در قسمت غرب و شمال غرب جزیره هنگام ممنوع است.عباس نژاد هنگامی تصریح کرد: عدم حضور یگان حفاظت شیلات در منطقه نیز باعث شده تا صیادان غیرمجاز به‌راحتی در محدوده غیرمجاز اقدام به صید کنند.


مدیر دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام تاکید کرد: بدون شک فراری دادن دلفین‌ها توسط قایق‌های صیادی تاثیر منفی بر گردشگری جزیره هنگام دارد. وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: یکی از مهمترین دلایل شهرت گردشگری جزیره هنگام به دلیل حضور گروهی دلفین‌ها در اطراف جزیره است. وی گفت: همین امر سبب شده تا گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی با هدف مشاهده دلفین‌ها هرساله به این جزیره سفر کنند. عباس نژاد هنگامی تاکید کرد: در صورتی که اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم و سازمان شیلات ایران چاره‌ای اساسی برای جلوگیری از حضور قایق‌های صیادی در محل حضور دلفین‌ها نیاندیشند، به زودی شاهد تهدید جدی گردشگری هنگام خواهیم بود. این فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی گفت: حفاظت از دلفین‌های خلیج‌فارس به‌جز جنبه زیست محیطی آن برای رونق صنعت گردشگری دریایی کشور بسیار حائز اهیمت است.


به گفته وی، طی سال‌های اخیر مرگ و میر این پستانداران دریایی نیز به دلیل برخورد با موتور قایق‌های صیادی نیز بسیار افزایش یافته است. تنها فعالیت اقتصادی در جزیره هنگام، که بيشتر اهالی از دیرباز به آن مشغول بوده‌اند، ماهیگیری بوده است. در حال حاضر با حضور گردشگران علاقه‌مند به دیدین زیبایی‌های طبیعی و گردشگری جزیره، ارائه خدمات به گردشگران نیز از جمله فعالیت‌های مردم محلی است.از نقاط دیدنی جزیره تاسیسات بندری انگلیسی‌ها است. تماشای دسته‌‌های دلفین اطراف جزیره یکی از دیدنی‌های این جزیره به شمار می‌‌رود. شنا و غواصی در سواحل پیرامون جزیره و تماشای لاکپشت‌های دریایی، سواحل زیبای صخره‌ای و شنی از جمله جاذبه‌های دریایی اطراف هنگام و طبیعت منحصربه‌فرد، آهوان و تنها پارک کروکودیل کشور از جاذبه‌‌های داخل جزیره هنگام محسوب می‌‌شوند.

منبع: سایت خبری مانا



  کد خبر : 200
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :